Замесен ли е патриарх Даниил в бруталното убийство на отец Стефан Камберов, който издъхна през лятото на 2002 г. след зверски побой, нанесен му от свещеника от Банско Малин Сакарев и клисаря Борис Еринин пред портите на манастира „Свети Панталеймон“ край Добринище?
Въпросът за съпричастността на Негово Светейшество към покъртителното „попско“ убийство, потресло цяла България преди 23 години, беше повдигнато неотдавна от архимандрит Дионисий, който разказа, че Даниил е бил пряк свидетел на инквизицията над Стефан Камберов, но въпреки това не е подал сигнал в МВР, което го прави съучастник в най-тежкото според християнската религия и Наказателния кодекс престъпление.
Скандалните разкрития за неизяснената роля на Даниил в жестокото убийство на отец Камберов предизвикаха мигновена реакция на прокуратурата, която чрез прессъобщение до медиите побърза да оневини патриарха като мишена на „неверни твърдения, свързани с влезли в сила съдебни актове, при това за престъпление, извършено преди повече от 20 години“.
Разследване обаче установява, че патриархът на България действително е бил сред разпитваните от МВР и прокуратурата в Благоевград за насилствената смърт на свещеника Стефан Камберов, но протоколите от показанията му мистериозно са се изпарили.
Настоящият патриарх Даниил е бил разпитван по нареждане на обвинителката от Окръжна прокуратура в Благоевград Евгения Стоянова, под чийто надзор е протекло разследването на „попското“ убийство и според паметливи криминалисти тогава са били установени куп несъответствия в показанията му.
Въпреки тогавашните съмнения, че Даниил прикрива истината, за да оневини убийците и себе си, той не е подведен под наказателна отговорност и дори не е призован на разпит в съдебна зала по време на процеса.
Жестокото „попско“ убийство се случва на22 юли 2002 г. след сблъсък между свещеници, поддръжници на Неврокопския митрополит Натанаил от синода на патриарх Максим и свещеници от синода на дядо Пимен. Пребитият до смърт отец Стоян Камберов е от алтернативния Синод на Пимен и служи в манастира „Свети Пантелеймон" под шапката на владиката от Благоевградската епархия Гавриил. Манастирът край Добринище е апетитен залък и за двата църковни синода, тъй като притежава над 370 декара земи. През юли 2002 г. – дни преди убийството, хора на неврокопския митрополит Натанаил нахлуват в манастира и сменят бравите на вратите. В акцията по завземането на манастира лично участва и 29-годишният тогава дякон Даниил, а отец Стефан Камберов е един от изгонените с груба сила от светата обител свещеници от синода на Пимен.
Въпреки че МВР е сезирано лично от Пимен за незаконното превземане на манастира, полицията в Благоевград отказва да се намеси в църковния спор и да изведе окупаторите от светата обител. Това принуждава прогонения свещеник Стефан Камберов да обяви гладна стачка. 66-годишният дядо Стефан се връща обратно пред портите на манастира, но опитът му да влезе в светата обител е неуспешен – няколко от свещениците окупатори го изхвърлят навън с юмруци и ритници.
Имената на свещениците не се споменават официално никъде, но според някои
младият по това време дякон Даниил участва в първия побой над дядо Стефан.
Научили за насилието над свещеник Камберов, през нощта на 22 срещу 23 юли 2002 г. пред манастира „Свети Пантелеймон“ пристигат десетина свещеници от синода на Пимен от Добринище, Банско и Якоруда. Към манастира се отправят и поддръжници на Натанаил след постъпило телефонно обаждане, че хората на Пимен подготвят нощна атака над превзетия дни по-рано апетитен църковен имот.
Страстите временно са овладени около полунощ и представителите на синода на Пимен си тръгват. Те обаче не успяват да убедят Стефан Камберов да прекрати гладната си стачка и да се прибере.
Свещеникът е категоричен, че ще остане пред портите на манастира и ще продължи гладната стачка, докато властите не му обърнат внимание. Около 2 часа след полунощ на 23 юли 2002. г. в манастира „Свети Пантелеймон“ на мотор пристига отец Малин Сакарев от Добринище, изпратен в светата обител от неврокопския владика Натанаил. В хода на разследването по-късно ще стане известно, че свещеникът е бил порядъчно пиян още с идването си. Малин Сакарев сяда да си допие на първия етаж на манастира заедно с клисаря Борис Еринин.
Двамата свещеници изпиват бутилка мастика и под въздействието на алкохола решават да се саморазправят със Стефан Камберов. Твърди се, че свещеникът от синода на дядо Пимен е жестоко бит пред портите на „Свети Пантелеймон“ от пияните си опоненти и окървавен тръгва пеша към близкото село Добринище, за да подаде жалба в полицията.
По средата на пътя между манастира и селото отец Стефан Камберов е застигнат от Малин Сакарев и Борис Еринин и кървавата саморазправа продължава. Расото на свещеника е свалено, агресорите събуват панталоните му и го пребиват до смърт, нанасяйки му над 30 удара с юмруци и ритници по тялото. Стефан Камберов е поруган, захвърлен окървавен и гол в крайпътна канавка.
В резултат на побоя отчето умира. След убийството Отец Малин Сакарев отпрашва към Добринище, за да продължи алкохолния си маратон, докато клисарят Еринин се връща в манастира.
Безжизненото тяло на отец Камберов е открито на следващата сутрин окървавено, а според първоначалната информация от разследването, трупът му е бил повит с одеяло. Тръгва мълва, че след като се връща в манастира, клисарят разказва на свещениците какво се е случило и че е направен опит от хората на Неврокопския митрополит Натанаил да прикрият следи от престъплението.
„Усилено се разпространяваше версията, че Стефан Камберов е премазан от бой не на пътя, а пред самия манастир и впоследствие трупът му е бил преместен и захвърлен. Говореше се, че по одеялото, с което беше повит трупът на свещеника, са били открити ДНК следи от настоящия патриарх Даниил който при разпита обяснил, че е дал одеялото на свещеника много по-рано, за да не зъзне пред портите на манастира. Показанията на Даниил, както и на други разпитани свещеници, обаче вече не могат да бъдат открити. Още по време на разследването мистериозно изчезват и други важни веществени доказателства, сред които и изготвените първоначално ДНК експертизи.
Убийците на отец Стефан Камберов са разкрити и арестувани на следващия ден, а в Югозападна България избухват масови брожения за отнемане на духовния сан на митрополит Натанаил и за разпопването на всички, окупатори на манастира „Свети Пантелеймон“, сред които е и Даниил. Благоевградски свещеници от алтернативния синод, начело с дядо Гавриил, сезират Военната прокуратура за бездействие на полицията, довело до смъртта на Стефан Камберов. В РДВР – Благоевград започва проверка, която приключва няколко седмици по-късно със заключението на тогавашния директор полк. Богомил Янев, според когото убийството на отец Стефан е хулигански акт и резултат на агресия, провокирана от употреба на алкохол от страна на извършителите.
„В рамките на това разследване беше установено, че всички свещеници от синода на Максим, участвали в превземането на манастир „Свети Пантелеймон“, са научили, а може би и видели с очите си още през нощта, че Стефан Камберов е умъртвен чрез побой, но не са подали сигнал в полицията, тъй като са чакали заповеди от Неврокопския митрополит Натанаил какво да предприемат и са стиковали помежду си своите показания. Тогава обаче имаше спусната устна заповед „отгоре“ да не се предприемат повече арести и да не се огласяват данни от разследването, за да не ескалира напрежението между двата църковни синода“, спомня си благоевградски
криминалист.
След едномесечно мълчание патриарх Максим публично порицава убийството на отец Стефан, но Светият синод категорично отказва да отлъчи от редовете си Натанаил и „воините“ му с обяснението, че това е груба намеса в делата на самоуправляващата се Българска православна църква.
Още преди съдебният процес за убийството на отец Стефан Камберов да приключи на първа инстанция, разпоредена от тогавашния главен прокурор Никола Филчев акция „Расо“, проведена на 21 юли 2004 г., накланя везните в полза на Светия синод. Тогава всички храмове на разколниците от синода на Пимен са върнати на хората на патриарх Максим. През 2010г., след смъртта на Пимен, пред когото като държавен глава се заклева Петър Стоянов, алтернативният синод праща писмо до Светия синод, в което се обявява за помирение и единство с каноничната Църква. На 26 ноември 2012 г. главата на алтернативния синод митрополит Инокентий прави изявление, че се връща в лоното на БПЦ като епископ Крупнишки.
На 11 декември 2012 г. Светият синод го приема в лоното на БПЦ и с това окончателно е сложен край на разкола в църквата.
КИЛЪРИТЕ СЕ ОТЪРВАХА С МИНИМАЛНИ ПРИСЪДИ, ИЗЛЕЖАХА ГИ В ОБЩЕЖИТИЕ
Убийците на отец Стефан Камберов – свещеникът от Банско отец Малин Сакарев и клисарят Борис Еринин, се измъкнаха с минимални присъди за бруталното престъпление, които отдавна излежаха в затворническото общежитие в Казичене.
През юли 2006 г. съдия Явор Гебров от Окръжния съд в Благоевград постанови смехотворна присъда от 4.6 години затвор за отец Малин Сакарев и 5.6 години затвор за клисаря Борис Еринин. Впоследствие Софийският апелативен съд завиши присъдите на двамата, за да се стигне до окончателното решение на Върховния касационен съд от 10 ноември 2008 г., с което присъдата на клисаря беше намалена на 4 години лишаване от свобода, а тази на Малин Сакарев остана 4,6 години затвор и двамата обаче лежат под 3 години в общежитието в Казичене и бързо излизат предсрочно на свобода.
Интересен детайл от съдебния процес е, че първоначално от прокуратурата в Благоевград искат присъди от по 17 години затвор за килърите в расо, но впоследствие от държавното обвинение приемат без оспорване решението на съда за „убийство по непредпазливост“.
Според съда в хода на делото не се е доказала тезата на обвинението, че отец Стефан Камберов е ликвидиран по особено жесток и мъчителен начин и поради условията, при които са поставени при взимане на решението, в случая може да се даде присъда само за средна телесна повреда, довела впоследствие до смъртта на дядо Стефан. По време на съдебния процес стана известно, че край манастира имало цигански катуни по-късно роми, разпитани като свидетели по случая, са дали показания, че чули виковете на насилвания и убиван свещеник Стефан: „Малине, не ме бий! Недей! Недей!“. Според свидетелите и аутопсията свещеникът е бил мъчен и насилван особено жестоко, преди да настъпи смъртта му, но изчезналите важни веществени доказателства не дават възможност на магистратите да постановят присъди за умишлено убийство.
ПОДОЗИРАТ ПАТРИАРХА И ЗА УБИЙСТВОТО НА ОВЧАР
Патриарх Даниил е заподозрян от скандалния архимандрит Дионисий и в още едно неразкрито убийство – това на овчар, което обаче е било потулено от разследващите полицаи. Това става интервю на Дионисий, публикувано неотдавна в интернет изданието „Фрог нюз“.
Ето и точните думи на архимандрит Дионисий: „Има един важен въпрос, на който трябва да се отговори: има ли друго извършено убийство на обикновен овчар – не мога да посоча дали когато Даниил е игумен в Роженския манастир, или монах в Хаджидимовския манастир, и заметена ли е тази работа? Такъв въпрос има и той трябва да получи своя отговор”.
Даниил е приет като послушник в Хаджидимовския манастир „Св. вмчк. Георги“ под духовното ръководство на Неврокопския митрополит Натанаил през 1997 г. и през август 1999 г. е постриган от него в монашество, а по-късно и ръкоположен за йеродякон.
През 2002 г. завършва задочно факултет, докато е сред окупаторите на манастира „Свети Панталеймон“ в Добринище. През 2004 г. Даниил е изпратен на послушание в Роженския манастир, а след това е ръкоположен за йеромонах. На 1 юни 2006 г. е възведен в архимандритско достойнство. Хиротонисан е с титлата Драговитийски епископ на 20 януари 2008 г. и е назначен за викарий на Неврокопския митрополит. Това става по време на литургия в катедралния храм „Св. Александър Невски“, водена от патриарх Максим.
Източник: Уикенд